motieven voor mensen met een psychiatrische aandoening om te gaan sporten
Home
 

Lagere meeropbrengst

De wet van verminderde meeropbrengst is een heel belangrijk gegeven in sport en volgt direct uit het principe van supercompensatie. Zoals eerder gezegd, met training brengt men het lichaam in onbalans waardoor het lichaam tijdens de rust zich hersteld en sterker wordt, dit is dus supercompensatie. Tijdens de volgende training zal het lichaam dus minder in onbalans worden gebracht waardoor het effect van de training ook minder is. En dat kan je merken, je wordt minder moe, immers het lichaam is sterker en kan de “trainings load” makkelijker aan.Een beginnend sporter zal merken dat hij of zij veel vooruitgang boekt de eerste weken, het lichaam lijkt zich razendsnel aan te passen en een verveelvoudiging van het prestatieniveau is echt geen uitzondering wanneer men begint met regelmatig te trainen. Een gevorderd sporter moet daarentegen alles uit de kast halen en soms minutieus zijn trainingen plannen om nog vooruitgang te boeken, en die vooruitgang wordt dan soms gemeten in halve procenten. Het lijkt er dus op dat iedereen een bepaalt maximum heeft en dat toename van prestatieniveau niet ongelimiteerd is.We hebben te maken met de “wet van verminderde meeropbrengst”

Een beginnend sporter zal bij iedere training merken dat hij of zij erg moe is. Het lichaam is dus gemakkelijk uit balans te brengen. En daar schuilt het addertje onder het gras. Een gevorderd sporter zal veel meer moeite moeten doen om het lichaam door training in onbalans te brengen. Immers, het prestatieniveau van de gevorderd sporter ligt al hoog. De moeilijker is het dus het lichaam in onbalans te brengen. Grofweg, de minder onbalans, de minder supercompensatie. Het prestatieniveau van een gevorderd sporter zal dus veel minder snel toenemen.

Het spreekt dan ook voor zich dat een beginnend sporter een heel ander trainingsschema heeft dan een gevorderd sporter. Een beginnend sporter zal zijn trainingen en rusttijden heel anders moeten indelen dan gevorderde sporters. Het gebeurt heel vaak dat mensen te snel gaan trainen als gevorderde sporters terwijl zij nog in de opbouw fase zijn. Het juist geduld hebben leid tot veel betere resultaten dan te snel en te zwaar gaan trainen. Want let op: bij een te zware training is er geen supercompensatie!

De “wet van verminderde meeropbrengst” heeft dus grote invloed op hoe wij onze trainingen moeten opbouwen. Daar komen diverse zaken bij kijken, als je bijvoorbeeld altijd hetzelfde traint zal de wet van verminderde meeropbrengst sneller zijn uitwerking hebben. Het lichaam wordt iedere keer blootgesteld aan dezelfde trainingsload waardoor het veel minder snel in onbalans gebracht kan worden, uiteindelijk is er geen groei meer van het prestatieniveau en worden de trainingen hooguit onderhoudstrainingen.

Aan supercompensatie en verminder meeropbrengst hangt dus veel aan vast en het juist interpreteren van deze twee gegevens draagt in grote mate bij aan het succes van onze trainingen en trainingsopbouw.


Top