Weinig licht brengt oogklachten

Donkere ruimtes

Iedereen doet het wel eens, met zijn tablet of smartphone even in bed wat opzoeken. Of een Youtube filmpje bekijken. Dit lijkt erg onschuldig, maar is niet zonder risico’s. Zodra je naar een vel licht kijkt terwijl het daar omheen donker is, moeten je ogen harder werken om zich aan te passen aan het licht. ‘s Avonds passen je ogen zich automatisch aan het donker aan. Zodra er dan een vel licht in je ogen schijnt, gaat die aanpassing meteen weer weg. Het is niet moeilijk om te begrijpen dat dit natuurlijk je ogen harder laat werken. Op de lange termijn kan dit zelfs je oogspieren lam maken. Dit zorgt er dan voor dat jij niet meer goed kan scherpstellen. Wil je geen bril? Zorg er dan voor dat als je ‘s avonds een filmpje zit te kijken op je Ipad, je het licht aan hebt staan.

Biologische klok

Je biologische klok wordt ook aangetast als je bezig bent in lichte omgevingen terwijl het eigenlijk donker is buiten. Je lichaam maakt namelijk melatonine aan als het donker begint te worden. Melatonine zorgt er voor dat je lichaam weet dat het moet gaan slapen. Zodra er melatonine in je bloedstroom aanwezig is, begin jij je slaperig te voelen. Echter, wanneer er een hoop licht in jouw gezicht schijnt, remt dit de melatonine aanmaak. Hierdoor zal jij je minder moe voelen, en ook minder goed in slaap kunnen vallen. Tevens zorgt dit er voor dat je minder diep slaapt en dus ook meer slaap nodig hebt. De combinatie van minder slapen en meer slaap nodig hebben is catastrofaal. Je zal je dan ook veel minder uitgerust voelen als je wakker wordt.

Melatonine pillen

Wil jij niet dat je biologische klok wordt aangetast en wil jij toch gewoon op Youtube kunnen blijven zitten ‘s avonds? Melatonine pillen zijn misschien de oplossing voor jou. Doordat het licht jouw melatonine aanmaak vertraagd, heb jij meer melatonine nodig. Gelukkig is deze stof gewoon vrij verkrijgbaar in de drogist. Zorg er voor dat je een pilletje ongeveer 2 uur voordat jij wilt gaan slapen inneemt. Het duurt namelijk even voordat dit stofje werkt.

Zo kan jij toch nog lekker blijven ontspannen ‘s avonds, en ook nog uitgerust wakker worden. Waar het pilletje alleen niet voor kan zorgen is het vroeg naar bed gaan! Hier zal je helaas zelf nog voor moeten zorgen. Met deze informatie kan jij rustig gaan slapen vannacht.